موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

یک عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس گفت: طبق گزارش هایی که داریم به دلیل نظارت نکردن کافی یا کامل،باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی کشور بالا است و این موضوع هم به هیچ وجه قابل انکار نیست.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین؛ بالا بودن باقی مانده سموم وکودها در محصولات کشاورزی غیر قابل انکار است

همایون سامه یح نجف آبادی،  در گفت و گو با قدس آنلاین درباره  وضعیت کشور به لحاظ مواد غذایی سالم گفت:  مواد و محصولات غذایی اعم از فراورده های گیاهی و دامی که وارد کشور می شوند از کیفیت خوبی برخوردارند. در واقع شورای عالی امنیت غذایی که زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می کند کاملاً بر روند کار واردات محصولات غذایی نظارت دارد و سعی می کند محصولات غذایی که وارد کشور می شوند از کیفیت بالایی برخوردار باشند؛ اما در مورد وضعیت محصولات کشاورزی که در داخل تولید می شوند موضوع کمی متفاوت است.  یعنی طبق گزارش هایی که داریم به دلیل نظارت نکردن کافی یا کامل،  باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی کشور بالا است و این موضوع هم به هیچ وجه قابل انکار نیست.

 وی با اشاره به این که با رشد تورم و افزایش قیمت ارز، بعضی از تجار سعی می کنند سموم دفع آفات ارزان قیمت را  وارد کشور کنند،  افزود: چنین سمومی هم کیفیت مناسبی ندارند و هم اینکه سم به داخل محصولات کشاورزی نفوذ می کند که نتیجه آن به خطر افتادن سلامت مصرف کنندگان است. بنابراین ضرورت دارد تا نظارت بر تولید داخلی محصولات کشاورزی افزایش یابد.

وی با ابراز تاسف از این که مصرف غذاهای آماده یا فست فوتی در ایران نیز همچون همه کشورها به فرهنگ همگانی تبدیل شده است، تصریح کرد: وضعیت ما در این بخش بحرانی است. به طوری که مصرف بی رویه تنقلات و غذاهای آماده موجب شده است اغلب کودکان ما نیز دچار چاقی یا اضافه وزن شوند.

 نماینده کلیمیان کشور در مجلس، با اشاره به این که غذاهای آماده، سرشار از کالری، نمک و چربی انباشته هستند و از نظر تغذیه ای در سطح پایینی قرار دارند، افزود: بیشتر این غذاها برای سلامت انسان مضر است، فرد را چاق می کند و درصد احتمال  ابتلای وی به  دیابت و همچنین بیماری های قلبی عروقی  و.. را افزایش می دهد. بنابراین  ضمن نظارت دقیق تر باید محدودیت هایی برای تولید غذاهای آماده در کشور ایجاد شود. 

وی که سال گذشته و در پی گزارش مرکز آمار ایران مبنی بر این که حدود نیمی از مردم ایران در شرایط مطلوب امنیت غذایی قرار ندارند، به دولت پیشنهاد کرده بود تا بین اقشار کم درآمد بسته های غذایی توزیع کند در خصوص وضعیت مردم در دسترسی به غذا در سال جاری گفت: چه جوابی دارم که بدهم؟  هرچه بگویم روسیاهی من مسئول است. واقعیت این است  که بنده و همه مسئولانی که در اداره کشور دخیل هستیم مکلفیم درآمد مالی مردم را در سطحی قرار دهیم که همه مردم بتوانند در سطح  استاندارد و متوسط مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند. یعنی نمی گویم که بتوانند شاهانه بخورند یا هر شب بوقلمون  یا کباب بره بخورند اما باید حداقل هفته ای یگبار گوشت قرمز، مرغ  و ماهی مصرف کنند.

سامه یح نجف آبادی، با بیان  به این که آمار دقیقی از سوء تغذیه مردم کشور ندارد،  تصریح کرد: اما با توجه به میزان درآمد مالی مردم خیلی از آن هایی که چند سال پیش بالای خط فقر بودند الان به زیر خط فقر سقوط کرده اند که برای رفع این معضل باید برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد.

 وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی میزان صادرات نفت  کشور به نسبت سال گذشته، گفت: با این اتفاق طبعاً باید مشکلات اقتصادی مردم کاهش پیدا کند.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.